sobota, 2 listopada 2013

Chlebek piernikowy z marchwią


CHLEBEK PIERNIKOWY
Znalazłam jakiś czas temu przepis na to ciasto - zbierałam się już dłuższy czas do zrobienia i w końcu się udało :). Ciężko mi określić jaka nazwa bardziej do niego pasuje: delikatny chlebek czy jeszcze ciasto. Jest dosyć twarde jak na ciasto ale bez przesady - powodem u mnie może być po prostu fakt, że użyłam sporego dodatku mąki razowej albo może też z czasem po prostu zmięknie jak to pierniki mają w zwyczaju. Generalnie jestem nim zachwycona bo to doskonały dla mnie wybór na śniadanie: jest syty, lekko słodki i moim zdaniem nie potrzebuje żadnych dodatków. Ponadto plusem są niewątpliwie banalne składniki, które bez problemu dostaniecie wszędzie oraz jeszcze jeszcze prostsze wykonanie . Tak czy siak - polecam - marchewki nie czuć w ogóle ;)

Składniki (na kwadratową formę o boku 24 cm) :
 - 800 g mąki( u mnie pszenna razowa typ 1850, pszenna pełnoziarnista oraz pszenna typ 650)
 - 100 g cukru
 - 600 g obranej marchwi
 - 1 łyżka sody oczyszczonej
 - 1 jajko
 - 1 łyżka oleju rzepakowego
 - 20 g przyprawy do piernika
 - troszkę masła do posmarowania wierzchu
 - ew. tłuszcz i len mielony/bułka tarta do posmarowania boków formy

Wykonanie:
Marchew zetrzeć na tarce z małymi otworami, połączyć z mąką. Całość wygnieść tak, by marchew puściła sok i ciasto było lekko wilgotne. Dodać cukier, jajko, olej, sodę oraz przyprawę do piernika. Ciasto bardzo dokładnie wyrobić - aż stanie się elastyczne i praktycznie nie będzie się lepiło do rąk.
Dno formy do pieczenia wyłożyć papierem, boki można posmarować tłuszczem i obsypać lnem/bułką tartą.
Do formy przełożyć ciasto, rozłożyć je równomiernie.
Wstawić do piekarnika nagrzanego do 170 stopni - piec ok.50 min.(do tzw. suchego patyczka).
Gdyby wierzch ciasta był twardy po upieczeniu można również  posmarować go masłem.
Studzić można zarówno w piekarniku jak i poza nim.




Smacznego :)

2 komentarze :

  1. ja chcę już święta! zjem wtedy cały taki chlebek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehehe :). Ciężko się powstrzymać :)
      Jeszcze chwilka i trzeba będzie robić ciasto na piernik staropolski :).

      Usuń